West-Terschelling was een ideale uitvalsbasis voor een bergingsboot. Een boot 'op station', zoals dat wordt genoemd. En Terschelling was een prachtig station. Je kon zuidwaarts, westwaarts (tot de Engelse kust aan toe), noordwaarts, zelfs noordoostwaarts, waar een schip met problemen zich ook maar bevond. De ET route, thans iets meer uit de kust gelegd en TE route genoemd, van het Kanaal naar Duitsland en Scandinavië, was (en is) de drukst bevaren route ter wereld.
Tegelijk is het deel van de route boven de waddeneilanden één van de gevaarlijkste van West-Europa. Destijds lagen er boven de waddeneilanden uitgestrekte mijnenvelden uit de Tweede Wereldoorlog. Met name boven Terschelling was dit het geval. Er was een betrekkelijk smalle route geveegd met mijnenvegers. De ET route liep dus dwars door de mijnenvelden, vlak boven de eilandkusten. Er hoefde niet veel te gebeuren (machineschade, schade aan het roer, uit koers geslagen door storm) of een schip liep het mijnenveld in of liep op de kust van één van de eilanden. Met name de gronden noordwestelijk van Terschelling waren berucht. Talloze schepen zijn daar in het verleden vergaan. Schepen voeren in beide richtingen door deze smalle route. Tijdens mist waren er veel aanvaringen met vaak grote schade aan de schepen. Radar was nog niet zo geperfectioneerd, en het personeel er niet echt voor opgeleid.
Hoe sneller er dan hulp geboden werd, hoe beter. Vanaf West-Terschelling kon de 'Holland' binnen een uur in de route zijn.
Er was ook een nadeel: de vaargeulen van Terschelling naar de Noordzee hadden een onbetrouwbare vaardiepte. Zand van de zeebodem verplaatst zich constant. De 'Holland' heeft daarom van 1960 tot en met 1962 'op de Vlieree' voor anker gelegen. Het Schuitengat kon ook toen niet altijd goed bevaren worden en het was een periode van veel bergingen. De kleine sleepboot 'Stortemelk' lag klaar in de haven om indien nodig de bemanning zo snel mogelijk aan te vullen. De internationale roepletters van de Holland, PESK, vormden al snel het motto Paraat En Start Klaar.