Eerdere schepen met de naam 'Holland'

Onze 'Holland' is niet de eerste sleepboot met deze naam. Bij Doeksen hebben nog 3 sleepboten onder de naam 'Holland' gevaren: de 'Holland' l, II en III. De sleepbootrederijen Wijsmuller en NISHM hebben ook beide een sleepboot onder de naam 'Holland' gekend. Eerst die van Doeksen.

 

 

De 'Holland' l, bouwjaar 1915 bij Smith's Doek Co. te Middlesborough. Vermogen van 1500 pk. Zij werd gebouwd als Admirality Trawler voor de Royal Navy. In 1920 kocht J.J. Esplen te Londen het schip aan als sleepboot en doopte het 'Beluga'. In 1931 gekocht door Doeksen, en omgedoopt tot 'Holland'. Doeksen beschikte over een demontabele salon welke op het achterdek gemonteerd kon worden voor de passagiersdiensten in de zomermaanden. Voor de bergingsdienst werd eveneens een demontabele bak aangebracht waardoor de kop met ca. 2 meter werd verhoogd. In 1939 gevorderd, eerst door de Nederlandse Marine onder de naam BV 11, later door de Duitse Marine onder de naam BS III. In 1945 is de 'Holland' l zwaar beschadigd gevonden in het Kaiser Wilhelmskanaal en in 1948 in Hendrik Ido Ambacht gesloopt. De 'Holland' II, bouwjaar 1942 bij J. Smit & Zoon te Foxhol. Een boot gebouwd naar eigen inzichten. Zij was voor die tijd een revolutionair schip. Rank en snel, en met een motorvermogen van bijna 4500 pk de sterkste sleepboot ter wereld.

 Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak was de kiel al gelegd. In de oorlog is de bouw zo lang mogelijk gesaboteerd, maar in 1942 namen de Duitsers de verdere bouw zelf in handen en raakte het schip toch af. Tijdens de eerste vaart (voor de Duitse Kriegsmarine) werd dit onfortuinlijke schip op 29 april 1943 in de Kjögebocht bij Kopenhagen door een Brits vliegtuig getorpedeerd. De 'Holland' III, bouwjaar 1944 bij Cook, Welton & Gemmellte Beverly. Motorvermogen 1080 pk. Gebouwd als Admirality Trawler, onder de naam 'Scaravay'. Als compensatie voor de 'Holland' l kocht Doeksen dit schip in 1947. In 1954 verkocht aan Iranian Oil Company in Khorramshahr, en herdoopt tot 'Giev'. In 1967 doorverkocht naar Mehdi Karoun ook in Khorramshahr. De 'Holland' IV, bouwjaar 1951 bij F. Smit te Foxhol. Onze 'Holland'. De sleepbootmaatschappij Wijsmuller kocht in 1913 haar eerste sleepboot, van C. Kievits, die 'Holland' gedoopt werd. Motorvermogen 500 pk. In 1915 is deze sleper te Odessa verkocht aan de Russische regering. Zij voer er verder als N19 Gollandski Bugsir, met als thuishaven Nikolaev. Het sleepbootbedrijf NISHM kocht in 1929 een sleepboot met de naam 'Holland', die een jaar eerder bij Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht was gebouwd. Het schip vertrok naar Nederlands-lndië, naarTandjong Priok. Door de eigen bemanning in 1942 tot zinken gebracht en door de Japanners gelicht. Na de oorlog terug naar NISHM. In 1959 onder Indonesische vlag gekomen en in 1966 gesloopt.